Foto: Thehague.com
Hoe ziet Den Haag eruit in 2050?
Gemeente wil jouw mening over toekomst van de stad
Hoe wil jij dat Den Haag eruit ziet in 2050 ? Je kan er vanaf half december over meepraten via een speciale website van de gemeente. ‘Het gaat om je stad. Wil je een huis? Sportvoorzieningen? Groen? Pak de tijd en vul het in. Daar hebben we op het stadhuis wat aan’, zegt wethouder Anne Mulder (VVD) in Bob Staat Op.
Volgens de wethouder heeft Den Haag behoorlijk wat uitdagingen. ‘Er zijn de komende jaren 40.000 woningen nodig. En hoe zorg je dat mensen meer gebruikmaken van het openbaar vervoer, gaan fietsen of wandelen? En dan is er nog de klimaattransitie.’
Wie wil meepraten over hoe de stad er over 29 jaar uit moet komen te zien kan vanaf half december 2021 reageren op stellingen op een site van de gemeente. ‘Ze gaan over wonen en groen. Dus het is belangrijk dat mensen wat van zich laten horen. Hoe willen ze dat de stad eruit ziet?’
Jongeren
De wethouder hoopt dat vooral jongeren de stellingen invullen, want het gaat over hun toekomst. ‘En ook mensen die zeggen geen tijd te hebben. Pak even de tijd om ervoor te zitten. Denk en praat mee over de stad’, aldus Mulder.
Van 15 december tot en met 19 januari 2022 kunnen Hagenaars reageren op de stellingen. Daarna worden er nog allerlei stadsgesprekken gehouden over de toekomst van de stad. De uitslagen gaan uiteindelijk naar de gemeenteraad. In 2023 wordt uiteindelijk de zogeheten Omgevingsvisie Den Haag 2050 vastgesteld door de raad.
“Den Haag groeistad” Aan de vooravond van een beladen discussie over het Den Haag van 2040 brengt wethouder Joris Wijsmuller alvast een heilig huisje aan het wankelen: ,,De auto kost ruimte, maakt herrie. Minder auto’s betekent prettiger leven.”
Er zijn nu ruim 520.000 Hagenaars, de komende 25 jaar wordt een groei verwacht van nog eens 60.000 tot 100.000 inwoners. Als al die nieuwe stadsgenoten in 2040 ook een auto hebben, komt er 110 kilometer blik bij.
Extra woningen
Belangrijkste vraag: waar kan nog bijgebouwd (in jargon: verdicht) worden? Want er moeten grofweg 40.000 woningen extra gebouwd gaan worden. Dat is ongeveer tien keer een wijk ter grootte van Archipel.
,,Als we Den Haag vol blijven bouwen, krijgen we een verpauperde stad”
De vraag naar woningen in de stad is groot
Bouwen is derhalve noodzakelijk. Hoogbouw is daarbij een serieuze optie.
Platform Stad is een onafhankelijk gezelschap dat veel aandacht schenkt aan stedelijke ontwikkeling en architectuur in de hofstad. Voor dit Debat over de Haagse hoogbouw (bron: AD 25.07.2018) zijn architecten, marktpartijen en bewoners uitgenodigd om te praten over de mogelijkheden en risico’s van hoogbouw.
Het stadsbestuur is nu bezig met een nieuwe hoogbouwvisie: ‘Eyeline & Skyline’. Wat het discussieplatform betreft komen er uit het debat een aantal ‘aanbevelingen’ voor die visie.
Bij het Haagse stadsgesprek schuiven onder meer de architecten Jeroen Geurst, Ruurd Gietema en Hans Kollhoff aan. Landschapsarchitect Ben Kuipers en Rob van Kalmthout van bouwbedrijf Heijmans doen eveneens mee. Net als wethouder Joris Wijsmuller (stadsontwikkeling, wonen).
Op zijn Haags
Wanneer krijgt de stad een wolkenkrabber die hoger is dan New Babylon (150 meter) ? Snel wellicht. Niks is te gek voor de skyline, zolang het gebouw maar deugt: ,,Op z’n Haags.”
Wie heeft de grootste? Dat Hollandse wolkenkrabberwedstrijdje wint Den Haag niet gauw, met haar torens van 150 meter. Neem Rotterdam, waar de bouw van de Zalmhaventoren van 215 meter (!) gaat beginnen.
Ruimtegebrek
Gebrek aan vierkante meters dwingt Den Haag de lucht in (AD 24.08.2017) ,,We doen het op z’n Haags”, zei stadsbouwmeester Erik Pasveer recentelijk dan ook tijdens een werkbespreking over de Haagse hoogbouw. Politici spraken in het Nutshuis met architecten, ontwikkelaars, investeerders en vastgoedkenners over de skyline. ,,We beoordelen het project voor project, op basis van onze kwaliteitseisen”, aldus Pasveer.
Bevolkingsgroei
Dat is blijkbaar op z’n Haags: niet blind woon- en kantoorkolossen uit de grond stampen, maar duidelijke kaders stellen over het dak, de begane grond, de horizon, het ‘groen’ en de rest van de omgeving: ,,Als je een gebouw verkeerd neerzet, waait een wandelaar zo uit z’n broek”, zegt Pasveer. Dat Den Haag de lucht in moet, staat vast.
Vorig jaar al wees de gemeente zones rond de treinstations aan als plekken voor hoogbouw. De stad moet wel, met amper beschikbare bouwgrond en een inwoneraantal dat de komende twintig jaar met 60.000 tot 100.000 toeneemt.
Bouwwethouder Joris Wijsmuller (HSP) schaaft nog even aan zijn skylinevisie. De sessie van gisteren diende als inspiratiebron. Volgende maand moet de nota klaar zijn en liggen er nieuwe spelregels voor plannen die invloed hebben op het kenmerkende beeld van de Haagse horizon, met joekels als New Babylon en de ministerietorens – van circa 150 meter – en hun kleinere maar even markante broertjes als Het Strijkijzer en de Haagse Tieten.
Sfeer
Wie denkt dat omvang alles zegt in het hoogbouwdebat, heeft het mis: ,,Het gaat erom of de straat er beter van wordt, veiliger, prettiger, mooier”, zegt stedenbouwexpert Hans Karssenberg. Volgens Karssenberg en andere deskundigen ligt de sleutel vaak op ooghoogte: als de ‘plint’ van een gebouw mooi wordt – levendig, groen, toegankelijk – dan maakt de hoogte niet veel uit. ,,Je ziet in Vancouver dat het kan: heel hoge gebouwen met een prima sfeer.”
Zo’n toren heeft ook meerwaarde: de hele buurt wordt sterker, er komen extra functies, aldus Wienke Bodewes.
Stadsbouwmeester Pasveer roept vooralsnog geen maximale bouwhoogtes: ,,We gaan niet met een potloodje een lijn trekken, zo van: daar mag je maar 70 meter en daar 150. Dan heb je een discussie over hoogtes terwijl er nog geen plannen zijn.”
Daarbij: verzet tegen hoge gebouwen komt er vaak toch, of ze nou 80 of 200 meter zijn: ,,Er kan altijd weerstand komen”, weet Wienke Bodewes, als directeur van ontwikkelaar Amvest ook betrokken bij de Zalmhaventoren in Rotterdam. Daar procedeerden de buren (vergeefs) omdat ze een deel van het uitzicht verliezen. ,,Maar je moet zorgen dat het gebied er voor iedereen beter van wordt. Zo’n toren heeft ook meerwaarde: de hele buurt wordt sterker, er komen extra functies.”
Zie ook: De Skyline van Den Haag gaat de komende jaren drastisch veranderen
zie ook: Toekomst van Den Haag – Ruimte voor de Stad
zie ook: Toekomstvisie Den Haag 2040 – Agenda
Den Haag
- Het Ministerie van Justitie en Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn beide 146 meter hoog;
- De 142 meter hoge Hoftoren is in 2003 opgeleverd;
- Het Strijkijzer is 132 meter;
- Woontoren De Kroon van ruim 130 meter;
- New Babylon bestaande uit twee torens van 140 meter en 102 meter hoog is in 2012 opgeleverd.
Afbeeldingen van den haag skyline
Meer afbeeldingen voor den haag skyline
Gebouwen Den Haag – Skyline City
Skyline Den Haag – Skyline City
Skyline Den Haag – Laser Snijder
Lijst van hoogste gebouwen van Den Haag – Wikipedia
Hoogste bouwwerken · Toekomstige hoge …
The Penthouse Den Haag – Het hoogste restaurant van Nederland
Heeft Den Haag de mooiste skyline? – DenHaagDirect
Den Haag muurdecoratie – Werk aan de Muur
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende
Rotterdam
Zalmhaventoren kan er in 2022 staan
Groen licht voor Zalmhaventoren, hoogste gebouw Nederland
De toekomst van de skyline van Rotterdam
Afbeeldingen van rotterdam skyline
Meer afbeeldingen voor rotterdam skyline
Rotterdam Skyline – KKEC The happy factory
Rotterdam Skyline – KKEC The happy factory
Rotterdam kunst op canvas – Werk aan de Muur
Panorama’s Rotterdam – Skyline City
Skyline Rotterdam – Skyline City
bol.com | Canvas schilderij (110 x 50 cm) Rotterdam Skyline in the …
Rotterdam, Skyline – Fotorondleiding
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Volgende |
Amsterdam
Afbeeldingen van amsterdam skyline
Meer afbeeldingen voor amsterdam skyline
Nieuw torens veranderen skyline Amsterdam|Nieuws| Telegraaf.nl
Wordt dit de nieuwe skyline van Amsterdam? – Amsterdam – PAROOL
Indrukwekkende beelden: skyline Amsterdam verandert door … – AT5
Skyline Amsterdam – Skyline City
Skyline Amsterdam – Laser Snijder
Gemeente Amsterdam gelooft nog steeds in skyline van de Sluisbuurt …
Amsterdams architectenbureau bepaalt nieuwe skyline Frankfurt – AD.nl
Bouwen aan de skyline van Amsterdam | J.P. van Eesteren
doubletree by hilton hotel amsterdam centraal station
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Volgende |