De Skyline van Den Haag gaat de komende jaren hoogterecords breken

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is skyline%2B%25286%2529.jpg
De Haagse skyline zoals hij er over enkele jaren uit moet zien. Met links van het  midden project De Laak: met een toren van 240 meter hoog

De Haagse skyline zoals hij er over enkele jaren uit moet zien. Met links van het midden project De Laak: met een toren van 240 meter hoog © Kollhoff & Pols architecten

Den Haag gaat nog verder de lucht in: alle hoogterecords sneuvelen door vijf nieuwe torens

AD 11.05.2021 Over een paar jaar breken ze het Haagse hoogterecord:  vijf nieuwe woon-werktorens die de 145 meter hoge ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken aan de Turfmarkt in hun schaduw zetten.

De vijf Haagse wolkenkussers komen niet alleen. Den Haag staat de komende decennia een woud aan hoogbouw te wachten.  Het gaat vooral om  woon-werktorens vanaf een meter of 70 in de Binckhorst en het gebied tussen de drie NS-stations.  Dat krijg je als een stad heel hard groeit, maar aan haar grenzen geen ruimte meer heeft om uit te breiden. 

Lees ook;

Hier valt je mond van open: ‘Ze noemen ons balkon de poolster van Den Haag’
Adempauze op het dak: ‘Iedere dag kom ik thuis met een verhaal’

Deze vijf ‘Haagse hoogste’ springen eruit, al is een kleine waarschuwing op zijn plaats: ook grootse plannen kunnen onverhoopt nog het loodje leggen.

1: De Laak, een wolkenkrabber van 240 meter

Waar: Verheeskade 25 (Laakhaven-Centraal)
Wie: MS Vastgoed en woningcorporatie Arcade
Wat: Drie hoge woontorens, met ook kantoren en horeca
Wanneer: Als alles naar wens loopt begint de bouw volgend jaar

Impressie van het gebied Verheeskade, met in het midden de drie torens van De Laak

Impressie van het gebied Verheeskade, met in het midden de drie torens van De Laak © Kollhoff & Pols architecten

Het is bijna niet voor te stellen. De hoogste toren die over een paar jaar in Den Haag verrijst, gaat 240 meter de lucht in. Dat is bijna honderd meter meer dan de hoogste gebouwen die nu in de hofstad staan: de ministeries van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken – beide 146 meter.

Het gebeurt allemaal op de Verheeskade in Laakhavens, het voormalige industriegebied achter station Hollands Spoor. MS Vastgoed wil daar met woningcorporatie Arcade drie woontorens neerzetten: de hoogste kust de wolken dus op een ongekende 240 meter, de twee andere pieken bij respectievelijk 150 en 90 meter.

De torens worden hoog, maar ook vrij slank. Om zo op straatniveau veel publieke ruimte te kunnen maken en een fijn groen plein met uitzicht op de gracht, legde architect Alexander Pols van Kollhof  & Polls Architecten al eerder uit.

In de drie slanke torens in Laakhaven-West komen 1400 woningen, waarvan 420 goedkope huurappartementen met een maximale huurprijs van pakweg 750 euro. Op de onderste etages komen kantoren, horeca en bijvoorbeeld een gezondheidscentrum.

Om te kunnen bouwen moet er eerst worden gesloopt. Zo zal de parkeergarage ter plaatse het loodje leggen, net als het kantoor van uitkeringsinstantie UWV, dat in een van de torens terugkomt. De ontwikkelaars hopen nog dit jaar – of anders volgend jaar – te beginnen met de bouw. Dat is een beetje afhankelijk van de  ambtelijke molens die nog wel eens traag, maar ook zorgvuldig draaien.

2: Bellevue, twee woontorens van 180 meter

Waar: Op de hoek van de Rijnstraat en Bezuidenhoutseweg, bij station Den Haag Centraal
Wie: Patrizia, samen met Downtown Developers en woningcorporatie Staedion
Wat: Twee hoge torens op een groot stedelijk kantorenblok
Wanneer: Als alles naar wens verloopt, start de bouw in 2023

Bellevue. Bouwproject schuin tegenover station Den Haag Centraal, met onder meer twee woontorens van 180 meter

Bellevue. Bouwproject schuin tegenover station Den Haag Centraal, met onder meer twee woontorens van 180 meter © Rijnboutt Architecten

Groots en meeslepend volgens de een, totaal uit proportie volgens de ander. Zeker is dat het Bellevue-project, schuin tegenover station Den Haag Centraal, veel hoger  wordt dan alles in zijn omgeving. In vergelijking zijn de toekomstige torens op het Koningin Julianaplein straks miniatuurtjes.

De locatie is het nu nog verrommelde gebiedje van zo’n 80 bij 80 meter op de hoek van de Rijnstraat en de Bezuidenhoutseweg, naast de Hoftoren.  Daar komt een grote stedelijke onderbouw van zeven etages voor kantoren, horeca en publieke ruimte. Een semiopenbaar atrium sluit aan op de tuin van de Hoftoren.

De woontorens komen op de stedelijke laag en tellen straks 1200 appartementen, een mix van studio’s, lofts en één- tot driekamerwoningen. 30 procent wordt sociale huur, zoals de gemeente graag wil. Op het dak van het stedelijke blok en op de begane grond van de torens komen ontmoetingsplekken voor de bewoners en de gebruikers, een fitnessruimte en een kinderopvang.

Hoe enorm de ontwikkeling op de Bellevue-locatie is, blijkt ook uit de kantoorruimte die in totaal 28.000 vierkante meter telt. Dat zijn omgerekend meer dan vier voetbalvelden van gemiddelde grootte.

Het schetsontwerp zoals het er nu ligt, gaat nog wel een beetje op de schop, stelt Richard Koek van Rijnboutt Architecten. De twee woontorens zijn nu nog identiek, maar dat gaat in het nieuwe ontwerp waarschijnlijk veranderen.

3: The Grace, woontorens van 180 en 150 meter

Waar: Aan de achterkant van station Holland Spoor, vlakbij het Strijkijzer
Wie: Movement Real Estate en de Van Deursengroep
Wat: Twee woontorens van 180 en 150 meter
Wanneer: Waarschijnlijk begin 2022

The Grace.

The Grace. © Artist Impression

De meeste nieuwe Haagse hoogbouw zal straks te vinden zijn achter station Hollands Spoor en het naastgelegen gebied Laakhavens. Daar verrijst over een paar jaar de ene na de andere woontoren. De drie torens van De Laak (zie 1) liggen bijvoorbeeld in het gebied, zoals ook de hoogbouw van HS Kwartier (zie 4).

The Grace is ook zo’n groot bouwproject in het stationsgebied. Op de Rijswijkseweg, vlak bij het Strijkijzer, de bestaande ranke toren aan de andere kant van het spoor, gaan het kantoorgebouw Laakpoort en een parkeergarage tegen de vlakte om plaats te maken voor twee woontorens van 180 en 150 meter. Met in totaal ruim 1400 appartementen, variërend in grootte van 24 vierkante meter tot bijna 100 vierkante meter.

Bewoners krijgen vanuit die torens straks uitzicht over de Trekvliet. Dat is nu nog niet zo’n gezellig gebied, maar de oevers worden getransformeerd tot parken. In de onderbouw van de woontorens, de eerste negen verdiepingen, komen kantoren, met ruimte voor een sportschool, een lunchroom, een koffiebar én een gedeelde ‘woonkamer’. Boven op deze onderbouw kunnen bewoners straks van een gezamenlijke daktuin genieten.

Net als Bellevue krijgt ook The Grace een openbaar toegankelijk atrium in het hart van de onderbouw. ,,We nemen niet alleen ruimte in, maar geven ook ruimte terug aan de stad’’, noemt Dick van Gameren van architectenbureau Mecanoo dat.

4: HS-kwartier, twee woonwerktorens van  160 meter

Waar: Aan de Laakzijde van station Hollands Spoor
Wie: Ontwikkelaar Life Makes Sens
Wat: Grootse ontwikkeling  van stationsgebied Hollands Spoor aan de Laakzijde.
Wanneer: Nog onbekend 

Grootse ontwikkeling bij de entree van station Hollands Spoor aan de Laakzijde. Niet alleen hoogbouw, maar ook een groene stadsstraat.

Grootse ontwikkeling bij de entree van station Hollands Spoor aan de Laakzijde. Niet alleen hoogbouw, maar ook een groene stadsstraat. © KCAP

De Laakzijde van station Hollands Spoor is de afgelopen tijd al flink op de schop gegaan. Reizigers kunnen dankzij de nieuwe reizigerstunnel via de ‘achterzijde’ van het station rechtstreeks de perrons op. Er ligt nu ook een stationsplein aan de Laakzijde en een groot nieuw fietsendek.

Met het project HS Kwartier wordt de rest van het stationsgebied onder handen genomen. Life Makes Sens (een samenwerking tussen de Belgische ontwikkelaar L.I.F.E. en Sens Real Estate) gaat daar naar eigen zeggen ‘een nieuw stuk stad’ bouwen. Met zo’n 245.000 vierkante meter (liefst 36 spreekwoordelijke voetbalvelden) aan kantoren, horeca, hotels, onderwijs, winkels en woningen lijkt dat niets te veel gezegd. Het totale aantal appartementen komt volgens het projectplan op zo’n 2000 uit.

Onderdeel van de plannen zijn twee torencombinaties aan weerszijden van de nieuwe stationsentree aan de Laakzijde, beide zo’n 160 en 140 meter hoog. Twee torens komen op de plaats waar nu nog het winkel- en kantorencomplex The Globe staat, de andere komt op de voormalige kiss & ride-kavel bij het Mondriaan College.

Als de smalle zone achter HS zo dicht bebouwd wordt, is het wel zaak om de Waldorpstraat minder druk te maken. Het is dan ook de bedoeling dat het viaduct van de Waldorpstraat gesloopt wordt, om plaats te maken voor een groene Stadsstraat.

5: Hooghe Rijn, woontoren van 150 meter

Waar: Naast station Den Haag Centraal
Wie: Nog onbekend
Wat: Woon-werktoren van 150 meter
Wanneer: Nog onbekend

Den Haag gaat het Prins Bernhardviaduct tussen het busplatform op station Den Haag Centraal en het Spuiplein voor de helft slopen. Aan de kant van het Spuikwartier verdwijnt het autoviaduct. Ook het rijkskantoor De Terminal tussen de oprit en afrit van het viaduct wordt gesloopt.

Zo maakt het stadsbestuur ruimte voor een groter voetgangersgebied, meer groen en extra flatgebouwen. De hoogste toren (de Hooghe Rijn) zou naast het ministerie van Buitenlandse Zaken aan de Rijnstraat moeten komen. Volgens de gemeente Den Haag moet het gebouw ruimte bieden aan wonen werken en mogelijk een hotel. Wie de ontwikkelaar wordt, is nog niet bekend. Wel ligt er al een artist’s impression van Arqui9 namens het bureau OZ architecten uit Amsterdam .

Hoe pril deze ontwikkeling nog is, blijkt ook uit het feit dat de beschikbare illustratie nog niet gebruikt mag worden. 

LEES OOK: CID: van een ‘niet bestaand’ gebied tot centrum van vernieuwing in Den Haag

zie ook: CIS

Zie ook: De Skyline van Den Haag gaat de komende jaren drastisch veranderen en nog verder- de nasleep

Zie ook: De Skyline van Den Haag gaat de komende jaren drastisch veranderen en nog verder

zie ook: En de winnaar is de “Haagse Buidel” !!!

zie ook: De Skyline van Den Haag gaat de komende jaren drastisch veranderen

zie ook: Hoogbouw rondom het Haagse Bos ???

zie ook: Gedonder over de bebouwing voor Den Haag Centraal

zie ook: Nieuwe Hoogbouw Centraal station

zie ook: Hoe nu verder met de Haagse hoogbouw: Eyeline en Skyline !!

zie ook: Debat Skyline-Nota – Den Haag op zijn Haags 31.08.2017

zie ook: Welstandsnota Den Haag 2017

zie ook: Toekomst van Den Haag – Ruimte voor de Stad

zie ook: Toekomstvisie Den Haag 2040 – Agenda

Rond Den Haag HS komen 5000 tot 7000 nieuwe woningen. (Foto: gemeente Den Haag)

Wethouder: meer invloed politiek op grootste bouwplannen Den Haag in decennia

OmroepWest  28.05.2021 De Haagse wethouder Anne Mulder wil de bouw van vele duizenden woningen, kantoren en andere voorzieningen in de driehoek tussen de grote stations weer vlot trekken. In een lange brief aan de gemeenteraad belooft hij dat de politiek invloed houdt op de ontwikkelingen daar. Volgens Mulder biedt hij met die toezegging ‘een oprechte stap van het college om een sport op de ladder te nemen’. Wel erkent hij ook dat er nog veel vragen open blijven, die de komende jaren nog moeten worden beantwoord.

Central Innovation District Den Haag | Beeld gemeente Den Haag

De gemeenteraad praat al enige tijd over de enorme ontwikkelingen in wat het Central Innovation District (CID) heet. Dat is het gebied tussen grofweg Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI. Het gaat hierbij om de meest omvangrijke bouwplannen in Den Haag in de afgelopen decennia. In deze driehoek ziet de gemeente ruimte voor in totaal 20.500 woningen, 21 voetbalvelden aan winkels en andere commerciële voorzieningen en negentig voetbalvelden aan kantoren. Omdat er in dat deel van de stad ook weer niet zo heel veel plek is, zou het flink de hoogte in moeten. Projectontwikkelaars en bouwers maken schetsen voor hoge torens.

Maar de afgelopen maanden werd duidelijk dat in de wijken hier omheen én in de raad zorgen leven over die plannen. Zo zou er te weinig ruimte zijn vrijgemaakt voor bijvoorbeeld groen, scholen, sport en speelplekken. Daardoor zouden mensen die straks in het CID gaan wonen hiervoor naar andere wijken moet, waardoor daar een grote druk op die voorzieningen zou ontstaan.

Zorgen over betaalbaarheid plannen

Verder zijn er zorgen over de betaalbaarheid van al die plannen. Ze kennen nu nog een tekort van honderden miljoenen euro. Ook vrezen sommige partijen dat er straks wellicht hoge torens komen te staan, maar dat die er lelijk, doorsnee uit komen te zien en dat het op straat een kille bedoening wordt.

Wethouder Mulder (VVD, stadsontwikkeling) nam de plannen daarom begin februari tijdelijk terug. Hij beloofde de raad een nieuw voorstel dat ‘meer comfort’ moet bieden.

Raad wordt nauw betrokken

Dat stuk ligt er nu. In elf pagina’s beschrijft Mulder de geschiedenis van de plannen en hoe hij denkt dat het verder moet. Een ding staat daarbij centraal: de gemeenteraad wordt bij alle stappen die volgen, nauw betrokken belooft de wethouder. Hij wil met de raad ‘zorgen en vragen onderzoeken en bespreken’, schrijft hij. ‘Zeker als het om zoiets belangrijks gaat als het CID, maar eigenlijk altijd: omdat uw zorgen en vragen de kwaliteit van onze gedachtewisseling op een hoger plan brengen.’

Wethouder Mulder wil met de raad ‘zorgen en vragen onderzoeken en bespreken’ | Foto: gemeente Den Haag/Martijn Beekman

De gemeenteraad, belooft de wethouder nu, wordt over de ontwikkelingen voortaan goed op de hoogte gehouden. Jaarlijks komt er een overzicht van welke afspraken zijn gemaakt met projectontwikkelaars en wat er gaat gebeuren. Dat gaat tot in detail, stelt hij. Zo kan de raad zien wat de exacte plannen zijn en eventueel ingrijpen. Volgens Mulder zijn de voorstellen die er nu liggen, grove schetsen, die nog veel verder moeten worden uitgewerkt. De raad heeft ook hierbij nog mogelijkheden dingen aan te passen.

Wethouder begrijpt vrees

Dat er vrees voor gebrek aan voorzieningen is, snapt Mulder, schrijft hij. ‘Is er straks voldoende gelegenheid voor sport, zijn er voldoende scholen, is er genoeg groen om te verblijven en recreëren?’ Maar volgens hem is dat het geval. ‘Kristalhelder’ moet zijn dat er niet alleen huizen en kantoren komen – ‘zodat Haagse kinderen en kleinkinderen straks woonruimte kunnen vinden’ – maar dat dit deel van de stad ook ‘leefbaar en bereikbaar’ moet worden. ‘Dat Den Haag een aantrekkelijke en leefbare woon- en werkstad blijft en wordt. Waar het goed leven is, in alle opzichten.’

Daarom moet de bouw van woningen en kantoren gelijke tred houden met die voorzieningen. Toch erkent hij dat er geen plek is voor bijvoorbeeld sportvelden. Die moeten elders komen. Een plan daarvoor volgt, evenals voor onderwijs, welzijn en cultuur.

Plannen voor de komende 20 jaar

Mulder zegt ook te begrijpen dat er zorgen zijn over de betaalbaarheid van alle plannen. Uit een eerder stuk maakt hij duidelijk dat er nog een financieel gat is van 340 miljoen. De plannen bestrijken echter een termijn van pakweg twintig jaar. Op dit moment is al wel voldoende beschikbaar om te kunnen beginnen. Daarna moet het ‘stapje voor stapje’ en gaat hij ook op zoek naar bijdragen van bijvoorbeeld het Rijk. ‘Dit is geen opdracht of besluit dat moet worden uitgevoerd, en ook geen groen licht om maar te gaan bouwen. Het is een visie voor de ontwikkeling. Aanvullende besluiten zijn noodzakelijk, ook in financiële zin.’

Bij het uitwerken van de plannen wordt niet alleen de politiek nauw betrokken, maar ook bewoners, ondernemers en andere betrokkenen, belooft Mulder. Hij noemt het ‘belangrijk’ om hun ideeën te horen’. De wethouder: ‘Den Haag is immers een stad waarin we samen leven, samen kiezen en samen doen.’

Meer over dit onderwerp: CENTRAL INNOVATION DISTRICT CID WONINGBOUW ANNE MULDER

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s