De Piramide van Rijswijk en omgeving opgepimpt

Shoppen

Ook wij Hagenezen gaan al jaren naar de Rijswijkse Hoogvliet en bakker Verbeek nabij het NS station Rijswijk. En dan via het Piramideplein op weg naar de Bogaard. 

Lunchroom Hong Kong

Lunchroom Hong Kong

menukaart

menukaart

Tussenstop

Zeker met het mooie weer maken we dan regelmatig halverwege een tussenstop bij de Lunchroom die tegenwoordig Hong Kong heet.

Dooie plek

Hoewel het voorheen koffiehuis ooit best wel een drukbezochte plek was, is het de laatste tijd een nogal uitgestorven en dooie plek geworden.

Al verschillende malen is de zaak overgenomen door nieuwe eigenaren o.a.  Wong Zhou vof 06 13383286  070-3944443  Non Stop april 2013 en Wong Zhou vof KVK nummer 58299130 Hong Kong  Hong Kong  per 09.02.2017.  meer

Helaas heeft dit de situatie niet noemenswaardig  veranderd !!!!

Fijn  daarom te horen dat de gemeente Rijswijk dus ook hier werk van gaat maken !!!

NS Station Rijswijk is een “Enge plek” geworden

Griezelig, kaal, slecht verlicht, stinkend of ‘ergste station’. Geen uitnodigende kwalificatie voor een treinstation, maar wel precies wat ondervraagde treinreizigers aangaven over station Rijswijk in een enquête van de organisatie Rover vorig jaar.

Lees ook; rapport  Gastvrije-stations

Aanpak

Samen met Prorail en de NS is Rijswijk opdrachtgever voor een studie naar verbeteringen nav. het  onderzoek reizigersorganisatie Rover. ,,Met de uitkomsten van deze studie wordt breder gekeken naar wat er gedaan kan worden om van het station en de omgeving een aangenamere plek te maken”, laat de gemeente Rijswijk weten in een schriftelijke reactie.

Bloembakken

Bloembakken

Bloembakken

Daarover is ook met bewonersverenigingen uit het gebied gesproken en zijn er door de gemeente extra bloembakken geplaatst, die kleur en sfeer geven.

Inzet ING

Vanaf het Piramideplein, richting Generaal Spoorlaan, komt er al wel vergroening. Er wordt in oktober een natuurspeelplek aangelegd, een cadeau van ING, omdat Rijswijkers het vaakst bij hen hun  bankzaken doen. Ontwerpen worden nu, met inspraak, beoordeeld.

Station Rijswijk.jpg

Omschrijving van station Rijswijk met afbeeldingen, nieuwsfeiten, links en literatuurverwijzingen.

lees: station Rijswijk – foto’s en omschrijving op stationsweb

Bekijk de voorzieningen op station Rijswijk.

lees:  Informatie over station Rijswijk | NS

NS Station Rijswijk – Wikipedia 

Station Rijswijk WiKiwand

lees:  Plattegrond station Rijswijk

Onderzoek naar verbeteren ‘onaangenaam station’ Rijswijk

AD 04.06.2017 Station Rijswijk, nummer één op de lijst van meest ‘onaangename’ stations volgens reizigersorganisatie Rovers, wordt verbeterd. De gemeente Rijswijk, NS en Prorail werken samen aan een studie. Eerst moeten plantenbakken de sfeer opfleuren.

Griezelig, kaal, slecht verlicht, stinkend of ‘ergste station’. Geen uitnodigende kwalificatie voor een treinstation, maar wel precies wat ondervraagde treinreizigers aangaven over station Rijswijk in een enquête van de organisatie Rover vorig jaar.

De klachten betreffen vooral de ondergrondse perrons, waar niet-stoppende intercity’s de plooien uit je broek blazen tijdens het voorbijrazen. Maar de gemeente Rijswijk, verantwoordelijk voor de openbare ruimte rond het station met ingangen op het Piramideplein en de Generaal Eisenhowerlaan, wil ook iets doen aan het negatieve stempel.

Bloembakken
Samen met Prorail en de NS is Rijswijk opdrachtgever voor een studie naar verbeteringen nav. het  Onderzoek reizigersorganisatie Rover. ,,Met de uitkomsten van deze studie wordt breder gekeken naar wat er gedaan kan worden om van het station en de omgeving een aangenamere plek te maken”, laat de gemeente Rijswijk weten in een schriftelijke reactie.

,,Waarbij moet worden aangetekend dat door Rover vorig jaar niet alle stations zijn onderzocht, toen Rijswijk als onaangenaamst naar voren kwam. Toch kan er zeker een en ander aan het station en de omgeving verbeterd worden. Daarover is ook met bewonersverenigingen uit het gebied gesproken en zijn er door de gemeente extra bloembakken geplaatst, die kleur en sfeer geven.”

Ook de oude afvalbakken bij de openbaarvervoerhaltes zijn vervangen door nieuwe, die er ‘frisser’ uitzien dan de oude. ,,Het blijft hier niet bij. In de komende periode zullen er meer groene en kleurrijke veranderingen plaatsvinden waardoor de uitstraling verbetert.”

Parkeren
Rijswijk vindt dat er ook meer aandacht moet komen voor het parkeren van fietsen. ,,De behoefte aan fietsparkeervoorzieningen neemt toe en vraagt om meer ruimte in het gebied dan nu het geval is”,  reageert de gemeente. Dat zal gevolgen hebben voor andere functies op en bij het station en wordt nog verder onderzocht.

Vanaf het Piramideplein, richting Generaal Spoorlaan, komt er al wel vergroening. Er wordt in oktober een natuurspeelplek aangelegd, een cadeau van ING, omdat Rijswijkers het vaakst bij hen hun  bankzaken doen. Ontwerpen worden nu, met inspraak, beoordeeld.

Dit is het minst gastvrije station van Nederland

Dichtbij 02.06.2016 Reizigers hebben station Rijswijk gekozen als het minst gastvrije station van Nederland. Het meest gastvrij was het station van Rotterdam en Delft.

Kritiek
“Donker, slecht verlicht, het stinkt er en het is er altijd koud. Gevoel van anonimiteit en onpersoonlijkheid, geen gevoel van verbinding en sociale controle”, oordeelt een reiziger over station Rijswijk. “Kaal en ongezellig, geen leuke winkels”, vindt een ander over hetzelfde station. Andere opmerkingen waren dat het een onaangename tunnel is en dat er verder geen voorzieningen zijn op het station.

De perrons worden ook als te lang ervaren, er is weinig bewegwijzering, waardoor overstappen lastig wordt. De wachthokjes nodigen ook niet uit tot gezellig wachten, liet een van de geënquêteerden weten en de kapotte roltrap is ook geen pretje.

Oplossingen
De oplossingen zijn volgens Rover relatief eenvoudig. Het inkorten van de loopafstand kan bijvoorbeeld door een betere indeling van het station of een beter gekozen stopplaats voor de trein. Een kiosk of wachtkamer op de perrons plaatsen zou ook al helpen, hetzelfde geldt voor betere verlichting en een optie is ook plantenbakken op het perron te plaatsen.

Enquête

De stations zijn gekozen aan de hand van een enquête onder leden van Rover. Bijna 500 mensen hebben de enquête ingevuld. Rover vroeg hen wat een station tot een gastvrij station maakt en welke stations hier een positief voorbeeld van zijn.

Aantrekkelijk

De meest aantrekkelijke eigenschappen van een groot station zijn volgens de reizigers ruimte, licht, overzichtelijkheid en duidelijke informatie, genoeg te doen en te zien, mogelijkheid om te eten en te drinken, een prettige drukte en aanwezigheid van voldoende personeel om iets aan te kunnen vragen. Ook de stationspiano wordt opvallend vaak genoemd als welkom vermaak.

De best gewaardeerde kleine stations hebben ook een gemene deler: er gebeurt iets op het station, er is vrijwel altijd iemand aanwezig, de aanwezigheid van een café zorgt voor reuring en gezelligheid. De meest genoemde kleine stations zijn grotendeels stations met een recreatieve bestemming, waarbij reizigers soms direct op het terras stappen en zich omringd voelen door niet-gehaaste medereizigers.

Winnaars

Naast winnaars Rotterdam, Delft en Vakenburg werden er certificaten uitgereikt aan de best gewaardeerde stations in de categorieën groot, middelgroot en klein: stations Amsterdam CS, Utrecht CS, Zutphen, Ede-Wageningen, Overveen, Dalfsen, Deurne en Ommen.

Rijswijk onaangenaamste station van Nederland; donker, slecht verlicht en het stinkt

OmroepWest 30 mei 2016 – Station Rijswijk is het meest onaangename station van Nederland. Dit blijkt uit een enquête van reizigersorganisatie Rover. De reizigers zeggen over het station: ‘donker, slecht verlicht, het stinkt en het is er altijd koud.’ Andere nare stations zijn volgens het onderzoek Amsterdam Muiderpoort, Uitgeest en Rotterdam Alexander.

Rover heeft onderzoek gedaan op 176 stations. De reizigersorganisatie heeft reizigers gevraagd waarom ze een station als onaangenaam ervaren en of ze verbetermogelijkheden zien. Op het station in Rijswijk is er volgens de reizigers niet veel goed. Het station is claustrofobisch, de perrons zijn te lang, het is kaal en ongezellig, er zijn geen leuke winkels en er is een te dure lunchroom.


Volgens Roy van den Steen van Rover is de verlichting een van de grootste minpunten. ‘Het is zo’n donkere tunnel. Er zou veel meer daglicht naar binnen moeten. Hier wil je toch niet rustig op je trein wachten?!’


Oplossingen

In het rapport van Rover worden wel oplossingen genoemd. Zo kunnen de perrons ‘ingekort worden, moet er iets gedaan worden met de aankleding van het station en de afschuwelijke oranje kappen’ kunnen van het station af. Een likje verf op de muur met wat warmere kleuren en iets doen aan de tocht zal al een hoop schelen.

Rijswijk kan een voorbeeld nemen aan station Delft. In de categorie middelgrote stations staat Delft fier bovenaan. Het station wordt geprezen om de moderne architectuur en het gevoel van gastvrijheid.

Warme uitstraling

Van den Steen zou graag zien dat Rijswijk naar Delft kijkt. ‘De ondergrond is fris, er is rekening gehouden met het licht, en met de materialen aan de zijkant heeft het station een veel warmere uitstraling.’

De NS laat weten zich deels in het onderzoek te herkennen. ‘We zijn al een tijd in overleg met ProRail en de gemeente om het Rijswijkse station te verbeteren, met name de stationsomgeving’, zegt een woordvoerder. De NS gaat zich buigen over de aanbevelingen die in het rapport staan.

LEES OOK: Station Delft wil bezoekers betoveren met plafond

Meer over dit onderwerp: RIJSWIJK ROVER STATIONS

 

 

Rover: “Station Rijswijk minst publieksvriendelijk”

Rijswijks Dagblad 30.05.2016 Reizigersorganisatie Rover heeft het Station Rijwijk uitgeroepen tot minst aantrekkelijke station van Nederland. Om tot dit oordeel te komen heeft Rover een enquête uitgevoerd onder haar leden. Reizigers geven aan dat ze graag niet op stations komen, zoals Station Rijswijk, maar ook die van Amsterdam Muiderpoort en Uitgeest komen, waar het somber, kil, verlaten, donker, unheimisch, tochtig of vuil is. Ook een eind lopen naar de trap kunnen reizigers niet waarderen.

Station Rotterdam Centraal is door reizigersorganisatie Rover verkozen tot het meest gastvrije station van Nederland. Ook het vorig jaar opgeleverde station Delft en het oudste station van Nederland, station Valkenburg, vielen in de prijzen. „Ondanks de grootte van het station een heldere routing, zitplaatsen op perrons en in de hal, voldoende doorgang naar de hal en de prachtige vormgeving met een fraaie entree naar de stad. Voldoende divers aanbod aan eten en drinken”, zo zegt een reiziger tegenover Rover over Rotterdam Centraal.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s