Luchtkwaliteit Utrechtsebaan – A12 en veel meer…

A12 – Utrechtse Baan

De Haagse Stadspartij vraagt aan wethouder Smit om de gevolgen van de verhoging van de maximumsnelheid op de A12 ook te onderzoeken. “Als daar hetzelfde negatieve beeld uit naar voren komt, gaat wat ons betreft de maximumsnelheid weer naar 80 km/u. Voor een paar seconden tijdwinst kun je de bewoners in Bezuidenhout en Voorburg toch niet laten stikken!” aldus Gerwin van Vulpen. De Haagse Stadspartij heeft vragen gesteld hierover aan de Haagse raadscommissie Leefomgeving.

Haagse Stadspartij bezorgd over CO2 Utrechtsebaan

HSP 15.10.2013 De Haagse Stadspartij maakt zich grote zorgen over de luchtkwaliteit langs de Utrechtsebaan. Uit onderzoek van de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond DCMR blijkt dat de luchtkwaliteit in Overschie langs de A13 door de verhoging van de maximumsnelheid van 80 naar 100 km/u maar liefst 2,5 keer slechter is dan minister Schülz vooraf stelde.

Stadspartij bezorgd over luchtkwaliteit Utrechtsebaan

Den HaagFM 15.10.2013 De Haagse Stadspartij maakt zich grote zorgen over de luchtkwaliteit langs de Utrechtsebaan. Uit onderzoek van de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond DCMR blijkt dat de luchtkwaliteit in Overschie langs de A13, door de verhoging van de maximumsnelheid van tachtig naar honderd kilometer per uur maar liefst 2,5 keer slechter is dan minister Melanie Schülz vooraf had gesteld. Volgens Milieudefensie is door de maatregel de gemiddelde levensverwachting van de bewoners met twintig dagen ingekort. …lees meer

Zie verder ook:

Van de honderd meetpunten in ons land is de Javastraat het smerigst en worden Europese normen overschreden. Dat geldt ook voor de Hoefkade en de Raamweg, zegt Milieudefensie dat nu eist dat Den Haag de gegevens snel op orde brengt en maatregelen neemt tegen de ongezonde lucht.

GEMEENTEN MOETEN LUCHTKWALITEIT VERBETEREN

BB 26.06.2014 Nederlandse gemeenten moeten meer doen om de luchtkwaliteit, met name rond verkeersaders, te verbeteren. Dat concludeert Milieudefensie na luchtmetingen op honderd locaties.

Verkeersaders
De twintig meest vieze plekken liggen allemaal rond drukke verkeersaders in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Schiedam. De luchtkwaliteit bleek het slechtst in de Javastraat in Den Haag, de Weesperstraat in Amsterdam en de Dorpsweg in Rotterdam.

Milieudefensie: “Cijfers gemeente Den Haag over luchtvervuiling kloppen niet”

Den HaagFM 26.06. 2014 De cijfers van de gemeente Den Haag over de luchtvervuiling in de stad kloppen niet. Dat zegt de organisatie Milieudefensie.

De gemeenten zou onjuiste gegevens aanleveren voor de modellen die de kwaliteit van de lucht berekenen. Milieudefensie heeft daarom zelf meetinstallaties opgehangen. Van de honderd meetpunten in ons land is de Javastraat het smerigst en worden Europese normen overschreden. Dat geldt ook voor de Hoefkade en de Raamweg, zegt Milieudefensie dat nu eist dat Den Haag de gegevens snel op orde brengt en maatregelen neemt tegen de ongezonde lucht. …lees meer

‘Gemeenten, verbeter luchtkwaliteit’

Telegraaf 26.06.2014 Nederlandse gemeenten moeten meer doen om de luchtkwaliteit, met name rond verkeersaders, te verbeteren. Dat concludeert Milieudefensie na luchtmetingen op honderd locaties.

De twintig meest vieze plekken liggen allemaal rond drukke verkeersaders in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Schiedam. De luchtkwaliteit bleek het slechtst in de Javastraat in Den Haag, de Weesperstraat in Amsterdam en de Dorpsweg in Rotterdam.

Gerelateerde artikelen;

07-05: 9 op 10 stedelingen ademen vieze lucht in

03-04: 270 vrachtwagens aan saharazand dalen neer

02-04: ‘Mooi weer, maar vieze lucht’

25-03: 7 mln. doden door luchtvervuiling

05-03: China verklaart oorlog aan luchtvervuiling

05-09: Lucht in grote steden ongezond

‘Gemeenten moeten meer doen tegen luchtvervuiling’

NU 26.06.2014 Nederlandse gemeenten moeten meer doen om de luchtkwaliteit, met name rond verkeersaders, te verbeteren.

Dat concludeert Milieudefensie na luchtmetingen op honderd locaties. De luchtkwaliteit bleek het slechtst in de Javastraat in Den Haag, de Weesperstraat in Amsterdam en de Dorpsweg in Rotterdam.

De twintig meest vieze plekken liggen allemaal rond drukke verkeersaders in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Schiedam. Op sommige plaatsen was de luchtkwaliteit dusdanig belabberd dat gezondheidsrisico’s kunnen ontstaan.

Gerelateerde artikelen

Lees meer over Luchtkwaliteit

Mondkapjes voor! Meeste fijnstof in Den Haag

RTVWEST 07.05.2014 DEN HAAG – De lucht in Den Haag is het slechtst van alle onderzochte Nederlandse steden in een onderzoek van van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. De laatste plaats deelt Den Haag met Zaanstad. Amsterdam, Breda, Rotterdam en Dordrecht doen het beter. Andere steden zijn niet onderzocht. In totaal onderzocht de WHO 1600 steden wereldwijd. Op dat lijstje staan Den Haag ongeveer in de middenmoot. De GGD meldde onlangs dat de luchtkwaliteit in de stad lijkt te verbeteren. Lees verder

Gerelateerde artikelen;

Den Haag heeft slechtste luchtkwaliteit zegt WHO

Den HaagFM 07.05.2014 De lucht in Den Haag is het slechtst van alle onderzochte Nederlandse steden in een onderzoek van van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. De laatste plaats deelt Den Haag met Zaanstad.

In totaal onderzocht de WHO 1.600 steden wereldwijd. Op dat lijstje staat Den Haag ongeveer in de middenmoot. Amsterdam, Breda, Rotterdam en Dordrecht doen het beter. Andere steden werden in ons land niet onderzocht. De Pakistaanse stad Peshawar staat helemaal onderaan: daar is ongeveer twintig keer zoveel fijnstof als in Den Haag. Ademen gaat het lekkerst in de Amerikaanse stad Clearlake.

De GGD meldde onlangs nog dat de luchtkwaliteit in onze stad juist lijkt te verbeteren. …lees meer

Wat is er mis met 80, 100 of 120 kilometer per uur?

Trouw 24.01.2014 Verhoging van de maximumsnelheid is onzalig, betogen Martin Kroon en Koos Spee. Haal liever de oude borden maar weer uit de kast, da’s beter voor iedereen.

Het gebeurt niet vaak dat een minister in korte tijd tot twee keer toe wordt teruggefloten door een rechter. Toch overkwam dat recent minister Schultz (VVD, infrastructuur en milieu). Zo is er een streep gehaald door haar besluit om de maximum snelheid te verhogen op de A13 bij Overschie en op de A10-West bij Amsterdam. Volgens Schultz kon dat omdat auto’s steeds schoner worden, harder rijden weinig extra luchtverontreiniging veroorzaakt en zij zo binnen de normen van fijnstof en stikstofdioxide blijft.

Peiling GroenLinks: Hagenaars weten niet half hoe slecht de lucht is die zij inademen

RTVWEST 23.01.2014 Driekwart van de inwoners van Den Haag denkt dat zijn levenskansen nauwelijks verschillen van die van andere Nederlanders, blijkt uit onderzoek van Peil.nl van Maurice de Hond. Maar dat is niet terecht, blijkt uit berekeningen van de Wereldgezondheidsorganisatie.Lees verder

Gerelateerde artikelen;

“Hagenaars onderschatten risico’s van vieze lucht”

DenHaagFM 22.01.2013 I In Den Haag worden de gevolgen van de slechte luchtkwaliteit enorm onderschat. Dat zegt raadslid Arjen Kapteijns van de partij GroenLinks in de Haagse gemeenteraad. Uit een onderzoek van Peil.nl, dat in opdracht van GroenLinks is gehouden, blijkt dat ruim driekwart van de Hagenaars geen weet heeft van de gezondheidseffecten van vieze lucht of deze effecten onderschat. “Als gevolg van de slechte luchtkwaliteit leven de inwoners van Den Haag volgens de Wereldgezondheidsorganisatie één tot twee jaar korter, zegt Kapteijns…lees meer

Maar nu is hetzelfde traject de 80 kilometer per uur ook weer als eerste kwijt. Omwonenden klagen over de fijnstofdeeltjes in de lucht die hun gezondheid ernstige schade toebrengen. Ze hingen witte lakens buiten om te laten zien hoe snel die zwart worden door de luchtvervuiling.

De omwonenden, gesteund door gemeente en milieugroeperingen, hebben aangegeven desnoods tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg door te zullen procederen.
Minister Schultz in hoger beroep om snelheidsverhoging A13

Elsevier 11.12.2013 Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) gaat bij de Raad van State in beroep tegen de uitspraak ten aanzien van de snelheidsverhoging op de A13 bij Overschie. De minister vindt dat ze bij de verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur wel degelijk rekening heeft gehouden met de geldende milieu- en geluidsnormen. Dat schrijft Schultz in een brief aan de Tweede Kamer.

‘UITSTOOT FIJNSTOF VERLAGEN IS MORELE PLICHT GEMEENTEN’

BB 10.12.2013 Nu blijkt dat de Europese fijnstofnorm toch ernstige gezondheidsrisico’s geeft, zouden lagere overheden uit eigen beweging de uitstoot van schadelijke stoffen verder moeten beperken. Dat stelt Rob Beelen, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, dat een grootschalig Europees onderzoek leidde naar blootstelling aan fijnstof.

Onder de Europese norm

Uit het onderzoek, waarvoor gegevens uit 22 meerjarige studies over ruim 367.000 Europeanen werden gebruikt, blijkt dat langdurige blootstelling aan fijnstof met concentraties die onder de Europese norm liggen, dodelijker is dan eerder werd gedacht. Bij elke stijging van 5 microgram per kubieke meter aan fijnstof neemt het risico dat iemand sterft met 7% toe, blijkt uit het onderzoek. ‘Dit is het verschil tussen een drukke straat in de stad en een plek zonder invloed van verkeer’, stelt onderzoeker Beelen. ‘Het verband geldt voor concentraties ver onder de jaarlijkse luchtkwaliteitsnorm van de Europese Unie van 25 microgram per kubieke meter. De richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie is 10 microgram per kubieke meter.’

Maximumsnelheid op de snelweg

Het onderzoek heeft ook betekenis voor de discussie over snelheidsbeperkingen op de snelwegen rond grote steden. De rechtbank droeg minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) onlangs op om een nieuw besluit te nemen over de maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam. Gezondheidsaspecten zouden daar te weinig in zijn meegenomen. In een vergelijkbare zaak over de ring A10 bij Amsterdam moet nog een uitspraak worden gedaan. Beelen hoopt dat het onderzoek in dit soort discussies wordt meegenomen. ‘Het gaat over een tijdwinst van enkele minuten, tegenover een verlies van enkele maanden levensverwachting. Uit wetenschappelijk oogpunt van volksgezondheid zeg ik dan: de uitstoot van schadelijke stoffen moet omlaag.’

GERELATEERDE ARTIKELEN

Mansveld wil fijnstofnorm aanscherpen

NU 10.12.2013 Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) wil de Europese norm voor fijn stof verlagen van 25 naar twintig microgram. Ze zei dat dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van de PvdA.

Aanleiding voor de vragen waren een nieuw Europees onderzoek waaruit blijkt dat langdurige blootstelling aan fijnstof ook in lagere concentraties veel gevaarlijker is dan gedacht.

Gerelateerde artikelen

Trouw 10.12.2013 Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) wil de Europese norm voor fijnstof verlagen van 25 naar 20 microgram per kubieke meter. Mansveld zei dat dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van de PvdA.

Aanleiding voor de vragen waren een nieuw Europees onderzoekwaaruit blijkt dat langdurige blootstelling aan fijnstof ook in lagere concentraties veel gevaarlijker is dan gedacht.

Verwant nieuws;

‘Norm fijn stof aanscherpen’

Telegraaf 10.12.2013 Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) wil de Europese norm voor fijn stof verlagen van 25 naar 20 microgram. Ze zei dat dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van de PvdA.

Aanleiding voor de vragen waren een nieuw Europees onderzoek waaruit blijkt dat langdurige blootstelling aan fijnstof ook in lagere concentraties veel gevaarlijker is dan gedacht.

Gerelateerde artikelen:

09-12: Fijnstof nog dodelijker

15-10: Lichte baby door fijnstof

Staatssecretaris Mansveld wil scherpere norm voor fijnstof

NRC 10.12.2013 Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wil de norm voor fijnstof verder aanscherpen. Ze zal vrijdag in Brussel een norm van twintig microgram bepleiten in Brussel, in plaats van de huidige 25 microgram per kubieke meter lucht.

Dat heeft de staatssecretaris vandaag in de Tweede Kamer gezegd. Komende vrijdag ontmoet Mansveld haar Europese collega’s. Mansveld deed de uitspraken na een gisteren gepubliceerd onderzoek in het toonaangevende medische tijdschrift The Lancet. Daaruit bleek dat fijnstof veel schadelijker is dan voorheen werd aangenomen. Zo bleek dat per verhoging van 5 microgram fijnstof, de overlijdenskans met 7 procent toeneemt.

Het voorstel van Mansveld kan op gemengde reacties rekenen. Bij NU laat Kamerlid Remco Dijkstra van coalitiegenoot VVD weten dat de partij verrast is door het voornemen van de PvdA-bewindsvrouw.  LEES VERDER

Ook bij kleine concentraties fijnstof grotere kans op overlijden›

NRC 09.12.2013  Langdurige blootstelling aan fijnstof verhoogt de kans op vroegtijdig overlijden, zelfs bij concentraties beneden de officiële Europese norm. Tot die conclusie komt een Europees consortium van onderzoekers na het analyseren van 22 studies onder 367.251 Europeanen. De resultaten verschijnen vandaag in het medisch-wetenschappelijke tijdschrift The Lancet. In Nederland laaide de discussie over de gezondheidseffecten van fijnstof dit jaar op, nadat minister Schultz van Infrastructuur & Milieu op verschillende wegen de maximumsnelheden verhoogde. Dat geeft meer uitstoot van fijnstof, maar de minister beriep zich erop dat er in Nederland nauwelijks plekken zijn waar de Europese normen worden overschreden.

Lees meer;

5 NOV ‘Luchtkwaliteit geen aanleiding maximumsnelheid te verlagen’ ›

5 SEP De twintig meest vervuilde plekken in Nederland volgens Milieudefensie ›

2010 Depressieve mensen sterven vaker na operatie ›

2010 Basisschool mag toch naast de A9 ›

2008 Onderzoek: meer sterfte door klimaatverandering ›

Fijnstof dodelijker dan gedacht

Trouw 09.12.2013 Langdurige blootstelling aan fijnstof is ook in lage concentraties levensgevaarlijk. Tot ver onder de Europese norm van 25 microgram per kubieke meter blijkt fijnstof dodelijker dan gedacht, zo schrijven onderzoekers uit dertien Europese landen vandaag in het Britse medische tijdschrift The Lancet.

Fijnstof nog dodelijker

Telegraaf 09.12.2013 Langdurige blootstelling aan fijnstof is ook in lage concentraties levensgevaarlijk. Tot ver onder de Europese norm van 25 microgram per kubieke meter is fijnstof dodelijker dan gedacht, blijkt uit Europees onderzoek dat werd gecoördineerd door de Universiteit Utrecht.

Gerelateerde artikelen

17-10: Vuile lucht kankerverwekkend

15-10: Lichte baby door fijnstof

10-10: Nooit gerookt, toch longkanker?

Nederland daalt op ranglijst van milieuvervuilers

Trouw 07.12.2013 Wereldwijd zijn er 29 landen die meer CO2 uitstoten dan Nederland. Dat waren er 50 jaar geleden een stuk minder, slechts 18. Dat blijkt uit cijfers van de Global Carbon Atlas, een internationaal platform dat cijfers over de uitstoot van het broeikasgas bijhoudt.

‘A10 terug naar 80 km/u’

Telegraaf 29.11.2013  Donkere wolken pakken zich samen rond minister Melanie Schultz van Haegen omdat dat kans groot is dat de maximumsnelheid op de A10 bij Amsterdam van 100 kilometer per uur weer wordt beperkt tot 80.

Milieudefensie wil snel besluit A10-west

Trouw 29.11.2013 Milieudefensie wil dat de rechtbank in Amsterdam snel een besluit neemt over de maximumsnelheid op de ringweg A10-west. Advocaat Phon van den Biesen vroeg vrijdag tijdens een rechtszaak over deze kwestie om een voorlopige voorziening. ‘Elke dag dat het langer duurt, is een dag teveel.’

‘Omwonende A10 leeft 79 dagen korter’

Trouw 28.11.2013 Amsterdammers die in de buurt van de A10-west wonen, leven gemiddeld 79 dagen korter door de snelheidsverhoging van 80 naar 100 kilometer per uur. Met die conclusie komt Milieudefensie donderdag, op basis van metingen van de GGD. Die tonen aan dat de luchtvervuiling behoorlijk is toegenomen sinds het verkeer er sneller mag rijden.

MAATREGELEN LUCHTKWALITEIT IN DEN HAAG MOETEN BETER

SP 21-11-2013 • De SP maakt zich zorgen over de luchtkwaliteit in Den Haag. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets fors is afgenomen. De SP ziet in beide vervoersmiddelen een belangrijke oplossing voor de slechte luchtkwaliteit in Den Haag. SP-raadslid Bart van Kent: “In de afgelopen jaren is fors bezuinigd op het openbaar vervoer in de stad, ook zijn buslijnen geschrapt en is de frequentie van veel bus- en tramlijnen verlaagd. Hierdoor is het openbaar vervoer minder aantrekkelijk geworden voor reizigers.” Wat de SP betreft moet het openbaar vervoer snel aantrekkelijker gemaakt worden.  Lees verder…

Ook SP tegen busjesverbod in Den Haag

Den HaagFM 21.11.2013 De Socialistische Partij in de Haagse gemeenteraad is net als de VVD tegen het verbieden van busjes en bepaalde auto’s om de stad in te rijden, zoals de PvdA deze week voorstelde.

Gemeenteraadslid Bart van Kent vindt dat geen goede oplossing. “Het hebben of gebruik van een auto is voor veel mensen niet altijd een keuze. Veel ZZP’ers en voor het MKB is een busje of een auto bittere noodzaakl …lees meer

Maatregelen luchtkwaliteit in Den Haag moeten beter

SP  21-11-2013 • De SP maakt zich zorgen over de luchtkwaliteit in Den Haag. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets fors is afgenomen. De SP ziet in beide vervoersmiddelen een belangrijke oplossing voor de slechte luchtkwaliteit in Den Haag. SP-raadslid Bart van Kent: “In de afgelopen jaren is fors bezuinigd op het openbaar vervoer in de stad, ook zijn buslijnen geschrapt en is de frequentie van veel bus- en tramlijnen verlaagd. Hierdoor is het openbaar vervoer minder aantrekkelijk geworden voor reizigers.” Wat de SP betreft moet het openbaar vervoer snel aantrekkelijker gemaakt worden.  › Lees verder…

Luchtkwaliteit Javastraat moet omhoog

PH 20.11.2013 DEN HAAG – Het geduld van D66 Den Haag begint op te raken. Er moet actie worden ondernomen om de luchtkwaliteit op plekken als de Javastraat, Vaillantlaan en de Raamweg drastisch te verbeteren. Uit metingen van Milieudefensie en de gemeente zelf blijkt dat de concentratie fijnstof en stikstofoxide alarmerend hoog is. Vandaag, woensdag 20 november, presenteert de partij daarom haar Actieplan Luchtkwaliteit in de Commissie Leefomgeving. “Het college heeft als doel gesteld om in 2015 de gestelde Europese luchtkwaliteitsnormen te halen. Maar zelfs als je onder die norm komt, kun je nog ziek worden. Je wilt niet dat je kind ziek wordt door vieze lucht”, vertelt raadslid Tobias Dander.

VVD: “Ondernemers mogen niet lijden onder aanpak luchtkwaliteit”

Den HaagFM 20.11.2013 De VVD in de Haagse gemeenteraad wil dat het verbeteren van de luchtkwaliteit vooral wordt gerealiseerd door te blijven investeren in de doorstroming van het verkeer.

“Dit kan door verkeersknelpunten op te lossen, het verkeer beter te spreiden over de stad en door middel van dynamisch verkeersmanagement”, zegt het gemeenteraadslid Arjen Lakerveld. …lees meer

Den Haag In 60 Seconden: GroenLinks wil vrachtauto’s uit de stad weren

Den HaagFM 20.11.2013 In het nieuwsprogramma Den Haag in 60 seconden van Den Haag FM zie je dagelijks het belangrijkste nieuws uit je stad. Dit zijn onze onderwerpen van woensdag 20 november: – GroenLinks wil vrachtauto’s uit de stad weren …lees meer

GroenLinks Den Haag: vrachtverkeer en vuile auto’s weren uit de stad

RTVWEST 19.11.2013  GroenLinks Den Haag wil het vrachtverkeer en vuile auto’s weren uit de stad. De maatregel is het belangrijkste speerpunt van Groen Links om de luchtkwaliteit in Den Haag te verbeteren.

Andere maatregelen in dinsdag gelanceerde ‘aanvalsplan’ zijn het verlagen van de maximale snelheid naar 30 kilometer per uur in alle woonwijken en invoeren van een sloopregeling voor oude brommers. . Lees verder

Gerelateerde artikelen

Sloopregeling oude auto’s is succes: Den Haag verdubbelt budget

RTVWEST 19.11.2013 Het budget voor de Haagse sloopregeling voor oude en vervuilende auto’s wordt verdubbeld naar 3 miljoen euro. Hiermee kunnen ongeveer 2000 subsidies worden verleend. Dat heeft wethouder Rabin Baldewsingh (Duurzaamheid) dinsdag bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst bij Van Gils Autodemontage.Lees verder

Gerelateerde artikelen

cie. Leefomgeving woensdag 20 november 2013 09.00 uur

punt G – Verzoeken voor een rondvraag s.v.p. uiterlijk dinsdag 19 november 2013, voor 12.00 uur melden bij het secretariaat.

Bij de beraadslaging kunnen de volgende stukken worden betrokken:

  • §Brief d.d. 3 juli 2013 van wethouder VBV inzake Notitie over duurzaam wegverkeer.
  • §Brief d.d. 10 juli 20113 van wethouder VDMO inzake laadinfrastructuur elektrische voertuigen.
  • §Brief van wethouder VDMO d.d. 17 juni 2012 over oplaadpunten elektrische auto’s in de publieke ruimte.
  • §Brief wethouder VDMO d.d. 19 december 2012 over locatiekeuze laadpalen elektrische auto’s in de publieke ruimte.
  • §Sv. 2012.305, Promotie autodelen.
  • §Sv. 2012.319, Duurzame alternatieve personenvervoer gCab.
  • §Sv 2013.325, Venstertijden voor oplaadpunten elektrische auto’s in de publieke ruimte.

Inhoud:
De gemeente Den Haag heeft de aanbesteding van de openbare laadinfrastructuur in maart 2013 afgerond. In juni 2013 zijn in het kader hiervan door de gemeente de eerste laadpalen geplaatst in de openbare ruimte. Het aantal en de locatie van de palen wordt bepaald op basis van de behoefte die gebruikers van elektrische auto’s kenbaar kunnen maken op de gemeentelijke website. Uitgangspunt voor de aanbesteding was dat de gemeente in 2013 en 2014 ca. 300 laadpalen in de openbare ruimte gaat neerzetten. Dit zijn 600 laadpunten. Door de sterke groei in de verkoop van elektrische auto’s, met name van plug-in hybrides, zou dit wel eens niet voldoende kunnen zijn om in de behoefte te voorzien.

Procedure:
In de procedurevergadering van 17 juli 2013 is door de commissie om agendering gevraagd.

Documenten bij dit agendapunt

Beraadslaging over Luchtkwaliteit 

Onderzoek uitbreiding milieuzone langs Centrumring

Den HaagFM 08.11.2013 Er komt een onderzoek naar de mogelijkheid om de milieuzone uit breiden naar de gebieden langs de Centrumring. In de Haagse milieuzone zijn vervuilende auto’s en vrachtwagens verboden.

Een voorstel van de Haagse Stadspartij hiertoe werd donderdagavond aangenomen tijdens de begrotingsbehandeling in de Haagse gemeenteraad. …lees meer

Rochelroute gefilmd

Telegraaf 05.11.2013 Op de Vonderweg en de Mauritsstraat in Eindhoven ademen mensen zoveel ultrafijnstof in, dat Milieudefensie de wegen heeft bestempeld tot ‘rochelroute’. Om in beeld te brengen hoeveel ongezonde uitstoot verkeersdeelnemers op die plekken binnenkrijgen, maakte de milieuorganisatie een film waarin fietsers de gewraakte route afleggen met meetapparatuur.

  • Het lokale bestuur is de ontbrekende schakel in het zorgen voor deugdelijk beleid op het gebied van kinderen, milieu en gezondheid. Dat stelt Peter van den Hazel, milieuarts bij de GGD Gelderland-Midden in Arnhem.

    Gemeenten blijven scholen langs wegen bouwen

    Ondanks wetenschappelijke kennis over gezondheidsrisico’s van luchtverontreiniging voor kinderen, blijven gemeenten scholen bouwen langs drukke wegen. Het lokale bestuur is de ontbrekende schakel in het zorgen voor deugdelijk beleid op het gebied van kinderen, milieu en gezondheid. Dat stelt Peter van den Hazel, milieuarts bij de GGD Gelderland-Midden in Arnhem. Hij promoveert 8 november aan de Radboud Universiteit Nijmegen op onderzoek naar kinderen, gezondheid en milieu.

Ultrafijnstof gevaarlijk hoog langs rochelroutes

BB 25.10.2013 Gemeenten doen er -zeker op papier- veel aan om het fijnstof langs autowegen en andere verkeersaders terug te dringen. Het veel gevaarlijkere ultrafijnstof wordt vergeten, want daar bestaat geen norm voor. Milieudefensie bracht de uitstoot langs zogenoemde rochelroutes in kaart.

Gerelateerde artikelen

Hogere snelheid brengt gezondheid in gevaar

Trouw 15.10.2013 Sinds auto’s er 100 in plaats van 80 km per uur mogen rijden is de stijging van de uitstoot van stikstofdioxide op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie 2,5 keer zo hoog als was voorzien in de berekeningen van verkeersminister Schultz. Dat blijkt uit metingen van de DCMR (Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond).

Stedeling ademt regelmatig te vuile lucht

Trouw 15.10.2013 Richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) worden op grote schaal overschreden, zo schrijft het EEA. Vooral de hoeveelheden fijn stof en ozon zijn vaak veel te hoog. In Europese steden ademt 85 tot 98 procent van de inwoners jaarlijks regelmatig te veel van deze vervuiling in, waardoor zij een grotere kans hebben op bijvoorbeeld ademhalingsproblemen, hart- en vaatziekten en een vervroegde dood.

Stedeling ademt regelmatig te vuile lucht

Telegraaf 15.10.2013  Hoewel de luchtvervuiling in Europa is verminderd, ademde in 2011 zo’n 90 procent van de stedelingen nog altijd regelmatig te veel vervuilde lucht in. Dat blijkt uit een onderzoek van het Europees Milieuagentschap (EEA), dat dinsdag werd gepubliceerd. In Nederland krijgen ook de plattelandsbewoners opvallend vaak te veel vuile lucht binnen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s